Mede door de vergaande technische mogelijkheden verdient privacy voortdurend onze aandacht. Er wordt bijvoorbeeld van alles geregistreerd via bewakingscamera’s, de OV-kaart, de mobiele telefoon, klantenkaarten van winkels et cetera. De media staan bol van allerlei (mogelijke) schendingen van onze privacy.
Ook privacy in de apotheek staat in de belangstelling. In onderzoeken naar de tevredenheid van patiënten, is privacy een vast onderdeel. De ontwikkeling van de elektronische gegevensuitwisseling, zoals het Landelijk Schakelpunt (LSP), heeft specifieke vraagstukken opgeleverd over de bescherming van patiëntgegevens.
De patiënt heeft recht op privacy, zowel ten aanzien van zijn gegevens als ten aanzien van zichzelf als persoon. Wat is privacy eigenlijk en hoe moet je hiermee omgaan in de apotheek?
Het voldoen aan de wet- en regelgeving en wensen van de patiënt op het gebied van privacy is vaak ingewikkeld.
Voorbeelden waar apothekersassistenten vaak mee worstelen zijn:
In de cursus wordt uitgebreid aandacht besteed aan de omgang met privacygevoelige gegevens en de dilemma’s waar je als apothekersassistent mee geconfronteerd kunt worden. Ook de privacy van de patiënt aan de balie wordt besproken. Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden tips, trucs en adviezen gegeven om de privacy voor de patiënt te verbeteren.
Bovendien is er extra aandacht voor de privacy van persoonsgegevens door de inwerkingtreding van een nieuwe wet per 25 mei 2018: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Na afloop van de cursus: