De Training ‘Omgaan met Agressie & Geweld’ is een training waarin medewerkers leren wat agressie inhoud en de verschillende soorten van agressie te onderscheiden met de daarbij behorende interventies om agressie te reduceren / de-escaleren. Tevens leren zij om te gaan met eigen spanning, hoe voelt het en hoe kunnen zij deze zo laag mogelijk houden waardoor zij ten tijde van agressie en/of geweld professioneel kunnen blijven handelen.
Onderdelen en programma Training ‘Omgaan met Agressie & Geweld’
- Effect van gedrag
Communiceren gaat over gedrag, gedrag van jezelf en gedrag van de ander. Waar liggen de grenzen van het gedrag wat je nog acceptabel vindt. Heb ik nog begrip of moet ik juist begrenzen en wel met behoud van relatie.
- Agressie herkennen
Aan de hand van de Agressiepiramide leren we medewerkers de non- en verbale communicatie van de agressor in kaart te brengen.
- Zelfcontrole bij agressie
Door medewerkers kennis te laten maken met agressie, leren wij de primaire reacties te herkennen en te controleren doormiddel van ademhaling, spierspanning en gedachten sturen. In groepsverband nemen de medewerkers deel aan de Spanningscontrole oefening.
- Agressie reducerend optreden
Aan de hand van verschillende technieken leren wij medewerkers agressie reducerend optreden. Medewerkers zullen na de training om kunnen gaan met: Frustratie agressie, Witteboorden agressie en Agressie op de persoon/grof.
- Veilig werken
Medewerkers leren omgaan met escalerende incidenten aan de hand van het Conflict Interventie Plan (C.I.P.). Daarnaast herkennen zij overmacht situaties en leren zij zichzelf en anderen in veiligheid te brengen. Als je de situatie onder controle wilt krijgen, is het belangrijk dat je eigen veiligheid en die van je collega voorop staat. De medewerkers leren tevens het samenwerkingsmodel van de Veilige-V. Een krachtige werkwijze op één lijn met je collega.