Tijdens deze nascholing gaan we in op klachten/verschijnselen die de uiting zijn van mogelijk levensbedreigende en orgaanbedreigende aandoeningen.
De kennis over deze klachten en hun mogelijke oorzaken gaan we opfrissen en we besteden aandacht aan het verhelderen van de hulpvraag aan de telefoon, het kiezen van het juiste beleid en het geven van adviezen met behulp van de 'NHG-Triagewijzer'.
Het belang van toestandsgerichte triage i.p.v. diagnosegerichte triage komt aan de orde. De ABCDE-methodiek van de Nederlandse Triage Standaard en ontwikkelingen in triage ondersteunende IT zullen de kwaliteit van de triage (in de toekomst) verbeteren.
Leerdoelen
De deelnemer:
- kent de volgende begrippen: triage, diagnostisch denken, het denken in toestandsbeelden, ABCDE-(in)stabiliteit.
- kent de betekenis van de 6 urgentiecodes.
- kent de factoren die van invloed zijn op de urgentie, nl. alarmsignalen, risicogroepen en contextuele factoren.
- weet dat de NHG-Triagewijzer gebaseerd is op de NTS (=Nederlandse Triage Standaard).
- kan met andere deelnemers samenwerken en overleggen bij het oplossen van de papieren casuïstiek.
- is in staat aan de hand van papieren casuïstiek de NHG-Triagewijzer te gebruiken m.b.t. klachten op het gebied van spoedeisende situaties, d.w.z.
- kan de ABCDE-(in)stabiliteit beoordelen.
- kan de juiste ingangsklacht kiezen voor het vaststellen van de urgentie.
- is in staat te benoemen welke vragen nog gesteld moeten worden.
- is in staat de juiste urgentie te bepalen.
- is in staat de juiste adviezen te geven.