Een programma dat in het teken staat van LEEFSTIJL.
- Onderwerpen die aan de orde komen zijn:
- Hoe ga je het gesprek aan met de patiënt?
- Welke gesprekstechnieken gebruik je?
- Welke vragen stel je? En wanneer?
- Vraag maar raak aan de diëtist en hoe zit het met beweeg adviezen, hoeveel calorieën verbrand je per activiteit en welke apps kun je gebruiken.
Plenaire presentatie: Winkelen bij de supermarkt - Wat is een goede/beste keuze, wat kun je adviseren?
Leerdoelen:
- De deelnemer leert welke goede/beste keuze je een patiënt kunt adviseren. Voedingsmiddelen die aan bod komen zijn: ontbijtgranen, brood, pakjes/zakjes, groente, sappen en suikers.
Workshop 1A: Weet u wat u zou moeten doen? - Hoe ga je het gesprek aan met de patiënt? Welke gesprekstechnieken gebruik je? Welke vragen stel je? En wanneer? Wat zijn de do’s and dont’s en welke valkuilen zijn er?
Leerdoelen:
- De deelnemer weet het verschil tussen een gevraagd en een ongevraagd advies. Leert hoe je een gesprek begint en met wie. Is zich bewust van de signalerende functie als praktijkassistente met betrekking tot de gezondheid van de patiënt. Leert d.m.v. oefening hoe je een ongezonde leefstijl bespreekbaar maakt tijdens een consult
Workshop 2: Vraag maar raak aan de diëtist - Vragen vanuit publiek voor diëtist betreffende adviezen die assistentes in spreekkamer geven, hier zullen de vragen de volgende onderwerpen aanstippen: aan adviezen omtrent CVRM, screening diabetes, uitleg versus zout, calorieën, eiwit, diëten, supplementen, vlees/vegetarisch en voedingsritme. Hierbij is het belangrijk dat de assistente bij uitstek de persoon is die voor patiënten laagdrempelig te benaderen is en kennis heeft over de context van de patiënt en dus een geschikte persoon is om een ‘advies op maat’ mee te geven.
Leerdoelen:
- Kennis over verwijzen: voor wie diëtiste zinvol is, welke vergoeding is er vanuit de basisverzekering.
- Leert welke goede/beste keuze je kunt adviseren op het gebied van : zout, vlees/vis, en broodbeleg.
Workshop 3:Beweging op maat - Welke adviezen geef je? Waarheen kun je verwijzen. Hoeveel calorieën verbrand je per activiteit, Apps?/ registratie, welke wel/niet?
Leerdoelen:
- De deelnemer leert praktische tips op het gebied van leefstijl/ bewegen. Waarom calorieën niet belangrijk zijn, hoe je de patiënt kunt motiveren om te bewegen. En op welke manier.