Een deel van deze leerdoelen zullen enkel gelden voor uitvoerders en beoordelaars, zoals verder uitgewerkt in het bijgevoegde raamwerk
- Kent de opbouw van de CASPIR training en de plaats van deze e-learning in het geheel.
- Heeft basiskennis over spirometrie en geforceerde expiratoire manoeuvres.
- Kent de meest voorkomende spirometrie parameters en de relatie met de volume-tijd en flow-volume curve:
- PEF (peak expiratory flow),
- FVC (forced vital capacity),
- FEV1 (eenseconde waarde),
- FEV1/FVC ratio.
- Kent de relatie tussen de volume-tijd en flow volume curve
- Kent de aandachtspunten bij het goed uitvoeren van een spirometrieonderzoek, inclusief
- instructie van de patiënt
- goede uitvoering van de blaaspogingen (o.a. maximale inzet, houding)
- Weet hoe een reversibiliteitstest uitgevoerd wordt.
- Kent de begrippen obstructie, restrictie en reversibiliteit
- Kan kenmerken van een normale, restrictieve en obstructieve curve in zowel VT-curve als FV-curve herkennen
- Kent het belang van longfunctie-referentiewaarden en de factoren die de longfunctie-referentiewaarden beïnvloeden
- Weet wat een z-score en LLN is en hoe deze te gebruiken in de interpretatie van spirometrie
- Heeft basiskennis van het ROER formulier