Merkt u dat uw patiënten/cliënten wel naar uw adviezen luisteren, maar niet doen wat u hen adviseert? Weet u wél wat uw cliënten/patiënten anders zouden moeten doen, maar níet hoe u ze zover kan krijgen om dat ook te doen? Bent u geïnteresseerd in methoden om de cliënt in beweging te krijgen? Bij bovenstaande vragen gaat het veelal om het veranderen van (gewoonte-)gedrag. Omdat de motivatie om te veranderen een goede voorspeller is van de feitelijke verandering is het belangrijk dat hulpverleners aandacht besteden aan de intrinsieke motivatie voor verandering.
De driedaagse cursus motiverende gespreksvoering biedt u de mogelijkheid om samen met uw cliënten deze intrinsieke motivatie tot verandering te onderzoeken en te vergroten. U leert u patiënten te gidsen naar de verandering die zij zelf willen. Motiverende gespreksvoering is een benadering waarnaar wetenschappelijk onderzoek gedaan is en waarvan is gebleken dat het een effectieve methode is. Effectief in het ondersteunen van gedragsverandering, leefstijlverandering en bij bijvoorbeeld uw beweegprogramma’s. Zelfmanagement bevorderend en patiënt-tevredenheid verhogend. Tenslotte helpt het u om te voorkomen dat u het probleem zelf op uw schouders neemt!
In de cursus leert u de basis van motiverende gespreksvoering. U leert:
Na afloop van de cursus bent u in staat uw interventie en gesprekstechniek in te passen in het stadium van gedragsverandering van uw cliënt. U kunt effectief omgaan met weerstand tegen verandering en heeft instrumenten om de cliënt te helpen een gewogen beslissing te nemen aangaande zijn gezondheid. Tenslotte kent en gebruikt u de kracht van ‘(verander)taal’ en woorden; u heeft strategieën en vraagtechnieken geleerd om de cliënt te beïnvloeden en te stimuleren de verandering na te streven en vol te houden. U bewaakt bij dit alles uw eigen energieniveau.