![]() |
Triage bij lage zorgvragen vraagt inzicht en kennis van communicatietechnieken en vaardigheden.
De triagisten zijn inmiddels ingewerkt, de structuur van triagegesprekken en het gebruik van de systemen gaan steeds beter. Maar het blijft lastig als een patiënt belt die voor zijn gevoel hoognodig geholpen moet worden en het liefst direct. Als blijkt dat na een goede triage de triagist op een U5 uitkomt 'Zelf Zorg Advies' en een advies voldoende is dan zijn gesprekstechnieken erg belangrijk om deze boodschap positief over te brengen. De verwachting van de patiënt is vaak anders.
Om deze gesprekken zonder weerstand door te komen, zijn er verschillende technieken te gebruiken. Belangrijk in dit soort gesprekken is dat vanaf het begin van ieder gesprek, vooraf geen besluit genomen worden en dat de triagist open de triage in gaat. Vaardigheden zoals gebruik van je stem, gesprekstechnieken en empathie is een must. Zorgen dat je goed in contact blijft met de patiënt. In deze training worden er aan de hand van voorbeelden, uitleg en inzicht door het oefenen in gesprekken. gesprekstechnieken aangeleerd of verbeterd.